Jak se připravit na pohovor a nejčastější otázky, které mohou padnout?

Našli jste inzerát na vysněné zaměstnání, zaslali váš životopis a byli jste pozváni na pohovor? V tom případě gratulujeme, už máte napůl vyhráno! Pokud totiž nepodceníte přípravu na pohovor a vyzkoušíte naše tipy na úspěšné zvládnutí vstupní zkoušky do zaměstnání, jistě nebude váš budoucí zaměstnavatel váhat a přijme vás.

office-1209640_1920

Jak zvládnout úspěšně pohovor na práci?

Osobní pohovor bývá častou zkouškou pro uchazeče o práci. Pokud se už blíží datum, kdy se máte dostavit na pohovor na vysněnou práci, měli byste začít s přípravou. Jak na to a na co všechno nezapomenout? Vyzkoušejte naše tipy pro úspěšné absolvování pohovoru.

Aktivní přístup = základ úspěchu

Při pohovoru zaměřujte veškerou svoji pozornost na druhou stranu a aktivně poslouchejte. Na otázky odpovídejte se zápalem a omezte projevy otrávenosti nebo nudy. Nebojte se některé odpovědi déle promyslet a dát tak najevo, že odpovídáte opravdu vědomě a s rozmyslem. Nebojte se personalisty na cokoliv doptat, pokud vám nebude něco jasné nebo jste špatně rozuměli otázce.

Pokud o vysněné práci uvažujete již dlouho, ale bojíte se, že nemáte dostatečné vzdělání, můžete se připravit dopředu. Přečtěte si vhodné publikace a články, vzdělávejte se pomocí rekvalifikačních kurzů a zajímejte se dlouhodobě o obor. Zajistíte si tak mnohem lepší a jistější výchozí pozici pro ucházení se o vytouženou práci.

Kdo pozdě chodí,…

Dbejte na to, abyste na pohovor dorazili včas. Zjistěte si přesnou adresu, ale i kancelář, do které se máte dostavit a prozkoumejte všechny možnosti dopravy. Doporučujeme v tomto případě vsadit raději na vlastní auto, než na MHD, které může mít často zpoždění. Ve velkých městech jako je Praha a Brno se však často dostanete na místo dříve bez auta.

Proto zvažte všechny možnosti a nezapomeňte na časovou rezervu kvůli zácpám na silnicích nebo červené na semaforu. Dorazte na místo s předstihem, ale vyčkejte venku. Přímo na místo se vydejte až5 nebo 10 minut předem, abyste zbytečně neuváděli zaměstnavatele do rozpaků nebo na něj svým brzkým příchodem netlačili.

Stejně jako je důležitý včasný příchod, tak je vhodné nechat ukončení pohovoru na personalistovi nebo zaměstnavateli. Vyčleňte si tedy na schůzku dostatek času a nepokukujte po hodinkách. Běžně trvá pohovor třicet minut, ale také hodinu a půl.

Zbytečně se nestresujte

Ano lehko se to řekne, hůře dělá. Ale nervozita a stres mohou být příčinou, proč před vámi upřednostní jiného uchazeče, který je možná i méně kvalifikovaný, než vy. Stačí, aby působil sebevědomě a uměl se tzv. prodat, zatímco vám se budou celou dobu klepat ruce a nevydáte ani hlásku. Takhle své vysněné místo nezískáte.

Naštěstí pro vás, i s nervozitou a stresem se dá dobře pracovat, nebo je dokonce zcela odstranit. Stačí pár jednoduchých cvičení a trochu trpělivosti.

  1. Vyzkoušejte dýchací cvičení pro odbourání stresu–před těžkým úkolem nebo schůzkou se desetkrát hluboce nadechněte a vydechněte, vyměníte tak vzduch v plicích a zklidníte hlavu počítáním.
  2. Vizualizujte si nadcházející situaci představujte si všechny možné scénáře, které mohou nastat a nezapomeňte i na ty pozitivní. Vyzkoušejte si prožít situaci nanečisto a zvolte si několik variant vašich reakcí.
  3. Rozšiřujte svoji komfortní zónu–pouštějte se do méně příjemných záležitostí každý den. Budete se cítit trapně, nepříjemně, budou se lidé dívat? Tím lépe! Rozšiřování komfortní zóny vás naučí, že každá nepříjemnost jednou pomine a nakonec nebyla možná ani tak nepříjemná, jak jste si představovali, že? Stejný je i pohovor na práci.
  4. Pozitivní afirmace–slovní spojení a věty, které si budete neustále opakovat, se vám promítnou i do reality. Pokud si tedy neustále budete tvrdit, že ten pohovor zkazíte a nezvládnete, jistojistě se tak i stane. Naštěstí to funguje i naopak.

Den předem se také kvalitně vyspěte. Dopřejte si několik hodin před spánkem detox od technologií a rušivých elementů a jděte brzy do postele. Rozhodně si na den před pohovorem neplánujte žádné oslavy ani popíjení s přáteli. Není nic horšího, než dorazit na pohovor s kruhy pod očima, otlačeným čelem a kocovinou. Věřte, že to prostě poznat je, ať to maskujete sebelépe.

Vhodná příprava probíhá den předem

Hlavně nic nevynechat a nezapomenout ještě na tohle a támhleto? Nic takového. Připravte se pěkně v klidu a to den předem. Nachystejte si naprosto všechno, co budete potřebovat. Znovu si přečtěte pokyny, které se nacházejí v inzerátu nebo například potvrzovacím e-mailu od budoucího zaměstnavatele či personalisty.

Někdy se může stát, že vám v pokynech doporučí vzít si vlastní notebook pro větší komfort při plnění úkolů na pohovoru, jindy stačí zápisník a propiska.

Také si večer před pohovorem nachystejte vhodné oblečení a raději jedno náhradní, kdyby se cokoliv stalo, zklidněte nervozitu a naposledy si prohlédněte webové stránky společnosti. Zapamatujte si důležité informace, které zde můžete najít. Večer si pak nastavte budík na vhodnou hodinu a ulehněte do postele včas.

Jaká je vaše neverbální komunikace?

Neverbální komunikace může prozradit mnoho o vaší osobnosti, i když nechtěně. Na pohovoru si sedněte rovně, nohy přirozeně pokrčené, dámy mohou přehodit decentně nohu přes nohu. Ruce složte do klína nebo na kolena. Pomůže vám to i s klepajícími se prsty a přílišnou gestikulací, ke které byste mohli sklouznout.

Nasaďte příjemný úsměv, občas pokývněte na souhlas nebo přihoďte zamyšlený výraz. Nemračte se a ovládejte také své oči, které mohou mít tendenci unikat k vnějším vlivům nebo třeba na váš mobil.

Buďte sebevědomí, ale snažte se nepůsobit arogantně nebo namyšleně. Vše si můžete vyzkoušet v pohodlí domova před zrcadlem nebo se lze natočit na telefon a podívat se na záznam videa.

Co na sebe?

Možná vás trápí otázka, co si vzít na sebe? Jaké oblečení, boty a doplňky zvolit? Záleží na povaze firmy, do které se hlásíte. Zkuste si zjistit předem, jak moc formální outfit se očekává. Poradit vám může personalista či zaměstnanec firmy, kterého třeba znáte. Rozdílné oblečení byste také měli volit, pokud se hlásíte na pozici online marketéra nebo například ředitele pobočky.

images

Obecně však platí, že stylem smart casual nic nezkazíte.

Pro muže:
Pokud zvolíte formálnější oděv, hodí se šedý nebo tmavě modrý oblek, bílá košile a kravata. Černé obleky raději nechejte ve skříni, ty jsou vhodné pro příležitosti po šesté hodině večer nebo smuteční události. Doplňte elegantní boty například v hnědé barvě a pásek. Hodinkami také nic nezkazíte.

Pro méně formální pohovory jsou vhodné hnědé nebo šedé společenské kalhoty a košile nebo polo triko. Kravatu i motýlka nechte doma, ale boty volte opět elegantní a ladící s páskem.

Pro ženy:
Dámy mají výběr oblečení poněkud širší. Mohou zvolit formální šaty, kostýmky, rovné kalhoty s halenkou nebo košilí, ale také mohou vsadit na pěknou sukni s dostatečnou délkou, alespoň po kolena. Lodičky nejsou úplnou nutností, ale jistě se k celému outfitu hodí nejvíce. Alternativou mohou být baleríny či formální boty. Ani dámy se nemusí bát doplňků, avšak neměli by ani působit, že zrovna vyrážejí na ples nebo do divadla.

Nesnažte se přibarvovat pravdu o sobě

Na pohovoru (nebo už v samotném životopise) mají často lidé tendenci přehánět a přibarvovat pravdu o sobě. Ať se jedná o vaše dosavadní zkušenosti, vzdělání, jazykové dovednosti nebo cokoli jiného, věřte, že se na vaši lež vždy přijde.

Proto mluvte otevřeně a pravdivě. Pokud vás druhá strana tzv. dostane nějakou otázkou na kolena nebo se zeptá, zda umíte něco, co neovládáte, zůstaňte v klidu a přiznejte své mezery. Na zaměstnavatele bude určitě lépe působit, když přiznáte možné nedostatky ve vzdělání nebo schopnostech a raději projevíte zájem se je doučit.

10 nejčastějších otázek u pohovoru

Nebyla by to správná příprava na pohovor, pokud byste si nepřečetli a cvičně neodpověděli na 10 nejčastějších otázek u pohovoru. Je téměř jisté, že minimálně pět otázek z níže uvedených (a jejich obměn) uslyšíte z úst personalisty.

  1. Odkud jste se dozvěděl/a o naší firmě?
  2. Tak se nám trochu představte.
  3. Co víte o naší společnosti?
  4. Co považujete za svoje silné a slabé stránky?
  5. Proč se na tuto pozici hodíte právě vy?
  6. Jaký úspěch v životě i v práci považujete za největší?
  7. Proč jste opustil/a předchozí zaměstnání?
  8. Co od pozice očekáváte a kde se vidíte například za 3 až 6 měsíců?
  9. Kde se vidíte za 5 nebo za 10 let?
  10. Jaký největší problém jste dokázal/a vyřešit?

Velmi často také padnou nevhodné otázky, které by vlastně vůbec neměly zaznít, jelikož vedou k diskriminaci. Dokonce jsou ošetřeny zákonem, avšak v praxi se stále velmi často stává, že se zaměstnavatel nějakým způsobem zeptá. Mluvíme zde o otázkách spojených s věkem, politickým vyznáním, náboženskou příslušností nebo počet dětí, ať už těch narozených nebo plánovaných.

Všechny zmiňované problematiky by zaměstnavatele neměly zajímat, a když přece jen položí takovou otázku, můžete zdvořile odmítnout odpovědět. Vaše šance na získání práce se však pravděpodobně moc nezvýší.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup